Actie ROVER tegen OV-bezuinigingen Noord-Holland
28-9-2010 20% minder bussen vanaf 2011
HOORN - Reizersorganisatie Rover heeft „met ontsteltenis” kennis genomen van de bezuinigingen die de provincie Noord-Holland vanaf 2011 wil doorvoeren op het openbaar vervoer. Dit schrijft de belangenvereniging dinsdag in een brief aan Provinciale Staten van Noord-Holland.
Provincie Noord-Holland wil vanaf 2011 bezuinigen op het openbaar vervoer. De plannen leiden volgens Rover tot 20% minder busvervoer en zullen dus grote gevolgen hebben voor de mobiliteit van de Noord-Hollanders. Tegelijk wil de provincie wel investeren in wegen. ROVER is woedend en vindt dat de provincie OV-reizigers de rug toekeert. De reizigersvereniging stuurt een brandbrief naar de provincie en start een petitie op de website www.reizigersprotest.nl. ROVER wordt hierbij gesteund door verschillende regionale organisaties die zich willen inzetten voor het behoud van het OV.
Noord-Holland wil vanaf 2011 € 65 miljoen bezuinigen, 1/6 van dit totale bedrag moet worden verdiend door het openbaar vervoer binnen de provincie sterk in te krimpen. De gevolgen zijn verstrekkend: volgens de plannen wordt het fijnmazig OV-net teruggebracht naar een grofmazig net met slechts beperkt busvervoer op werkdagen na 21:00 uur en in de weekenden. Op het aantal diensturen wordt 20% bezuinigd en voor Het Gooi wordt nog eens 6% bezuinigd op het omstreden dienstregelingvoorstel. Voor veel reizigers zal het openbaar vervoer daarom aanzienlijk slechter worden.
”Met de bezuinigingsplannen stuurt de provincie aan op een bereikbaarheidsinfarct in de Noordelijke Randstad. Reizigers die afhankelijk zijn van het OV krijgen te maken met zware vervoersarmoede”. Dit schrijft ROVER dinsdag in een brief aan de provincie. Donderdagavond 30 september gaat de provinciale commissie Verkeer vergaderen over het bezuinigingsvoornemen van de VVD-gedeputeerde Elisabeth Post.
De Noord-Hollandse afdelingen van ROVER zijn geschokt door de scheve verhoudingen in de bezuinigingen: terwijl een enorm bedrag op OV wordt bezuinigd, worden er juist miljoenen geïnvesteerd in wegen. ”De provincie laat hiermee duidelijk zien de auto vele malen belangrijker te vinden dan het OV”, aldus Han van Spanje, voorzitter van ROVER-Haarlem. ”Het zal Connexxion reizigers kosten, omdat er minder wordt gereden. Uit onderzoek is gebleken dat, iemand die het OV achter zich laat er niet meer terug komt. Er wordt gekozen voor kortzichtig bezuinigen i.p.v. voorzichtig snoeien met het oog op toekomstige economische ontwikkelingen”
Reizigersvereniging ROVER vindt de maatregelen volstrekt onacceptabel en voorziet dat vele reizigers het OV voorgoed de rug zullen toekeren. ROVER krijgt nu al bijval van politieke partijen, zoals de SP en GroenLinks, milieugroeperingen, zoals Milieudefensie en Stichting Milieu- en Natuurbescherming Kennemerland en wijkraden, zoals Wijkraad Europawijk en Wijkraad Oude Amsterdamse Buurt. De organisaties roepen de reiziger op zo snel mogelijk te protesteren via
Reactie: (Peter van Swieten)
30-9-2010, 20:28
Ik vraag me af in hoeverre de provincie dit kan maken. Per slot ligt er een concessie-overeenkomst tot zomer 2016. Al eerder had ik mijn vraagtekens geplaatst bij de dienstregeling van december 2009, maar in één van mijn spaarzamelijke contacten met Ludolf Maat wist hij me te vertellen dat na één jaar concessie er vrijheid bestond om de dienstregeling aan te passen, mits het aantal DRUs in het concessiegebied niet veranderde. In de praktijk betekende dit overheveling van DRUs uit NHN-oost naar NHN-west: van West Friesland naar Alkmaar-Schagen.
Echter een bezuiniging van maar liefst 20% zal betekenen dat het totaal aantal DRUs in het gehele concessiegebied drastisch omlaag zullen moeten.
Vraag is: kan dit binnen de lopende concessie, of moet deze worden opengebroken? Kan me voorstellen dat als de concessie wordt opengebroken Connexxion een flinke schadevergoeding zal eisen. Openbreken betekent mijns inziens ook dat er opnieuw een Programma van Eisen zal moeten worden geschreven en er opnieuw aanbesteed moet worden. Allemaal zaken waarmee het college behoorlijk de voet mee dwars gezet kan worden. Met ingang van de nu geldende concessie zijn andere marktpartijen al ontmoedigd en buiten spel gezet. Na aanvaarding van het Programma van Eisen is de aanbesteding bekend gemaakt en is er geen enkel controle meer mogelijk geweest van Prov. Staten op de juistheid van de gang van zaken. Het heeft dan ook alle schijn van een één-tweetje tussen het college en Connexxion.
Ook met ingang van de nu geldende dienstregeling (dec. 2009) is nog steeds niet duidelijk gemaakt in hoeverre het aantal DRUs gelijk is gebleven. Riekt naar schending van de mededingingsregels.
Opmerkelijk is de houding van Groen Links, die als collegepartij weliswaar de handtekeningenactie steunt, maar desondanks niet bereid lijkt deze zaak tot een principekwestie te maken, en het college te laten vallen.
Reactie: (H.Bos)
29-9-2010, 09:35
De positie van GroenLinks binnen het college van Gedeputeerde Staten komt ter discussie te staan als de bezuinigingsplannen van het college op het openbaar vervoer daadwerkelijk doorgaan. GroenLinks heeft namelijk altijd ontkend deel te nemen aan een rechts asfaltcollege. Hun belangrijkste argument daarvoor is altijd geweest dat het college niet alleen investeert in asfalt maar ook extra geld - bovenop het rijksgeld - steekt in het openbaar vervoer. Als Gedeputeerde Staten die extra 20% nu willen schrappen rest er voor GroenLinks maar één keuze: deze bezuinigingen blokkeren of erkennen dat de partij al drie jaar deelneemt aan een rechts asfaltcollege.
Reactie: (Bert Putters, Statenlid SP)
29-9-2010, 00:06
Vanaf het eerste uur heeft de Statenfractie van de SP zich ingezet tot een goed en betrouwbaar OV. Een OV die rijdt langs kernen, scholen, bedrijventerreinen en andere objecten waar OV gewenst is. De fractie van de SP heeft afgelopen jaar 3 ½ kantjes A4 kosten neutrale dienstregelingwijzigingen aangegeven. Daar zijn er slechts 2 van gehonoreerd. De fooi van Gedeputeerde Post. "Ik respecteer uw mening en wil graag gebruik maken van uw expertise en kennis van het OV", aldus Post.
Het verhaal van dhr van Swieten kan ik bevestigen, maar of de reizigersvereniging voor eigen parochie heeft gesproken kan ik noch ontkennen, noch bevestigen. Als dit de waarheid is, dan is dit een slechte zaak en de geloofwaardigheid van deze belangenorganisatie
Reactie: (Peter van Swieten)
28-9-2010, 20:09
Graag geef ik enige toelichting bij de rol van ROVER in het OV in Westfriesland, althans zoals ik die beleefd heb.
Sinds zomer 2007 is ondergetekende betrokken geweest bij de actie WestfrieslandMistDeBus, teneinde de negatieve gevolgen voor het OV in Westfriesland bij de dan voorbereide aanbesteding te voorkomen. Naar mijn persoonlijke ervaring is de reactie van ROVER NHN op onze annonces altijd zeer lauw geweest. In ieder geval is het ons toen niet gelukt een intensief contact met ROVER-NHN te onderhouden over de aanbestedingsprocedure. Zelfstandig hebben wij destijds onze acties gevoerd, en ingesproken in de commissie WVV van de provincie.
Na ingang van de concessie in december 2008 bleek al snel de haken en ogen aan de dienstuitvoering. Nadien werd er met ROVER-NHN gepraat over de nieuwe dienstregeling vanaf december 2009. Met voor Westfriesland desastreuze gevolgen: een groot aantal dienstregelinguren (DRUs) werd uit de regio Westfriesland weggehaald ten faveure van de regio Alkmaar-Schagen, de regio waarin de regionale voorzitter van ROVER-NHN, de heer Ludolf Maat woonachtig is. Ik wil hiermee graag laten weten dat ik me als ROVER lid woonachtig in de regio Westfriesland door mijn eigen organisatie belazerd voel.
Ik vraag me dan ook af of ik deze spijt-petitie moet tekenen!