Westfriesland verliest zijn ’eigen’ bank
REDACTIONEEL COMMENTAAR
HOORN - Westfriesland verliest zijn ’eigen’ bank. Onze DSB-bank is niet meer. Of de prachtige gebouwen aan de A7 bij Wognum hun huidige functie behouden, is twijfelachtig. De meeste Westfriezen waren toch best wel een beetje trots op wat Scheringa had bereikt. Zijn wollen sokken, zijn politieloopbaan, zijn museum, AZ, de enorme groei van het concern... Al die zaken kwamen steeds aan bod als er over de DSB werd geschreven of gepraat.
Over de (vermoedelijke) ondergang van onze Westfriese bank zal de komende tijd nog veel geschreven, onderzocht en besproken worden. Over de slechte communicatie van de laatste weken, over de te hoge provisies, over de koppelverkoop, etc. Er was, ook in onze regio, veel kritiek, maar ook nog steeds bewondering.
Dat er de laatste weken op meerdere fronten ’spelletjes’ zijn gespeeld, is overduidelijk. De ’lekken’, de suggestieve berichten in sommige media, de posities van Wellink en Bos, maar ook de houding van Lakeman (”DSB moet failliet”), het verloop binnen het bestuur van DSB, al deze zaken zullen nog duidelijk moeten worden.
In ieder geval zijn er ook in Hoorn, Wognum en andere plaatsen in Westfriesland veel mensen die misschien hun baan of geld kwijt zijn. Dat is triest.
Laten we hopen dat berichten in de media, maar ook geTwitter en reacties op Blogs, niet nog meer kapot maken. Zo lijkt een bericht in het Noordhollands Dagblad (”Ook grote onzekerheid voor museum Dirk Scheringa”) niet op feiten gebaseerd. Dat blijkt al uit het artikel zelf, maar zo’n suggestieve en niet onderbouwde kop heeft zijn werk dan al gedaan. En zo’n bericht staat dan ook voor dat je het weet op tientallen andere sites.
Veel sterkte voor alle werknemers en klanten van ’onze’ DSB-bank!
Voor een genuanceerd bericht:
Reactie: (Piet Kladzo)
16-10-2009, 00:29
Niet te vergeten bij de werknemers: Het thuisfront; de spanningen over de vraag "Houd hij/zij zijn baan?" kunnen hoog oplopen en tot stress leiden. De vele praktisch slapeloze nachten.
Reactie: (kees)
14-10-2009, 10:00
@Joke van der Meij correkt geen medelijden met de handlangers ( medewerkers) van de DSB op misschien wat uitzonderingen na zoals onderhoudsmedewerkers koffiedames enz.
kees.
Reactie: (Sebastiaan Hol)
13-10-2009, 19:26
1. Er zijn ontegenzeggelijk bij de DSB bank, en vooral de kredietpoot dingen gebeurd die zowel moreel als wettleijkniet door de beugel kunnen. Echter, dat moet vooral uit het nadere onderzoek blijken. In ieder geval oordelen veel (onafhankelijke) deskundigen dat de kerstboom van BV-tjes de financiële gang van zaken schimmig maakte en dat is het kaartenhuis dat nu in elkaar is gezakt...
2. Het is echter wel zo dat we het hier over een grote werkgever in West-Friesland hebben. Ik heb ook kennissen en vrienden die er werken of gewerkt hebben, met veel plezier op de administratieve afdelingen. Voor hen is het spijtig.
3. Ik heb mij echter altijd wel afgevraagd waarom de heer Scheringa van mening was waarom de Wet op de Ondernemingsraden op zijn bedrijf (of bedrijven) niet van toepassing was. En vooral nu het zon groot bedrijf is kan het motto "mijn deur staat altijd open voor personeel die iets willen bespreken" is dan niet meer te handhaven.
Reactie: (Debbie)
13-10-2009, 12:05
Beetje vreemd dat de mensen die geld gespaard hebben dat niet op kunnen nemen. Dirk heeft zelf vast zijn geld ergens anders verstopt. Kaalplukken die man die andere mensen kaalgeplukt heeft!!!O.A. Becam/crefinas topkrediet/roona/ frisia en nog andere vielen onder hetzelfde zooitje.. Sterkte gedupeerde en ga naar de rechter om je recht te halen.
Reactie: (Fred)
13-10-2009, 11:15
Ook ik wil graag mijn medeleven betuigen en veel sterkte toewensen.
Maar dan niet aan de medewerkers van de (bank)(cq. verkoopkantoor van rommelpolissen) die er toe hebben bijgedragen dat zo veel mensen door hen in de misère zijn gestort.
Mijn medeleven gaat uit naar de vele mensen die het slachtoffer zijn geworden van de praktijken van deze verkooporganisatie die door de hoogmoedswaanzin van zijn eigenaar bank werd genoemd.
Een bank die met bankpraktijken geen winst maakte, maar zich verrijkte met andere onfrisse praktijken.
Slachtoffers sterkte gewenst!
Reactie: (joke van der Meij)
12-10-2009, 17:54
geachte redactie van Hoorngids, ik sluit me geheel bij uw woorden aan.Ook ik wens alle medewerkers en klanten veel sterkte.
En hopelijk heeft een en ander geen gevolgen voor het geweldige Museum en alle medewerkers en vrijwilligers aldaar.Want dit verdient niemand!