Reconstructie kruising IJsselweg en Kloosterhout
ingevoerd op 9-9-2009
Door de aanleg van de woonwijk Bangert en Oosterpolder en de toekomstige aansluiting van De Strip op de IJsselweg, neemt de verkeersdruk op de kruising IJsselweg en Kloosterhout naar verwachting toe. Dit zou kunnen leiden tot verkeersveiligheidsproblemen. Daarom besloot een meerderheid van de gemeenteraad op dinsdag 8 september 2009 om geld uit te trekken voor de reconstructie van de kruising.
De kruising IJsselweg en Kloosterhout is een T-kruising met voorrang voor de IJsselweg. Op deze kruising ligt een fiets- en voetgangersverbinding Blokker en de Kersenboogerd. De belangrijkste reden voor de aanpassing van het kruispunt is het realiseren van een verkeersveilige oversteek.
Omdat de kruispunten op de IJsselweg gekoppeld zijn tot aan de Provincialeweg, is het van essentieel belang dat het verkeer over het hele tracé voldoende kan doorstromen. Daarom heeft een meerderheid van de gemeenteraad gekozen voor een reconstructie met stoplichten. Ook wordt de linksafstrook vanaf de Kloosterhout verlengd. Een andere reden om voor verkeerslichten te kiezen is dat dit een minder grote impact op de omgeving heeft. In het geval van een rotonde zouden 19 in plaats van 3 bomen gekapt moeten worden.
De coalitiepartijen PvdA, CDA en GroenLinks stemden voor de oplossing met verkeerslichten, waarmee een meerderheid werd behaald. De VOC Hoorn, VVD, D66, Hoornse Senioren Partij, Hoorns Belang, fractie Tonnaer en fractie De Meij waren tegen het voorstel en gaven de voorkeur aan een rotonde.
Reactie: (pingu)
10-9-2009, 09:23
Dan graaaaaaag stoplichten zoals aan de dorpstraat, klein en LED, die zijn ten minste goed zichbaar bij laagstaande zon. Ik woon hier in de buurt en het is inderdaad tijd om wat met dit kruispunt te doen. er wordt vaak vergeten voorang te geven aan overstekende voetganger (de stroom neemt steeds meet toe met bezoekers aan het MAK-blokweer die hun hond komen uitlaten, daar was het MAK vast niet voor bedoeld) Daarnaast zijn het afgelopen jaar diverse kleine aanrijdingen geweest met autos die een poging deden om in het midden van de weg te proberen voor te sorteren vanaf de kloosterhout omdat ze niet konden wachten totdat er genoeg rumte tussen het aankomende verkeer zit.Of.. autos die gewoonweg opelkaar rijden omdat ze van de kloosterhout rechtsaf slaan en sochtend in een file belanden omdat het vaststaat bij het kruispunt bij de benzinepomp.