Toch nog groot Stoom-bezoek aan Hoorn
ingevoerd op 6-9-2009
Op maandag 7 september 2009 zal rond 12.00 uur alsnog een bijzondere grote stoomtrein arriveren op het station in Hoorn. De trein is afkomstig van de Veluwse Stoomtrein-Maatschappij in Apeldoorn en brengt een groot aantal Duitse excursiegangers voor een bezoek naar Hoorn en de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.
Rondreis door Nederland
De stoomtrein maakt de hele week een rondreis door Nederland en brengt de gasten naar de belangrijkste plekken waar in ons land stoomtreinen te vinden zijn en daarbij kan Hoorn natuurlijk niet ontbreken. Het bezoek van de stoomtrein mag gerust een ‘groot bezoek’ worden genoemd. De trein uit Apeldoorn wordt namelijk getrokken door de stoomlocomotieven 23071 of 23076, die tot de grootste locomotieven (ook de moderne van NS meegerekend) in ons land behoren.
Beide locomotieven zijn in de jaren vijftig gebouwd voor de spoorwegen in West-Duitsland. De locomotieven zijn elk ruim twintig meter lang, wegen ongeveer 140 ton als ze gevuld zijn met kolen en water en kunnen 110 kilometer per uur rijden. De locomotief is in ieder geval sterk genoeg om de trein te trekken: ze levert zo’n 1800 pk!
Krappe bochten
Door zijn grootte kan de trein niet doorrijden naar Medemblik. De bochten in de tramlijn zijn simpelweg te krap. Daarom zullen de excursiegangers overstappen op een speciale stoomtram getrokken door locomotief 30 en Gooische Moordenaar loc 18 van de Museumstoomtram. De grote stoomlocomotief zal intussen richting Amsterdam rijden om daar te worden gekeerd. Tegen 17.00 uur keren de stoomtrams terug in Hoorn en zal de grote stoomtrein de rit voortzetten naar Rotterdam.
Onder voorbehoud
Het grote bezoek aan Hoorn zou eerder plaatsvinden op 7 juni 2009, maar kon toen op het laatste moment niet doorgaan vanwege juridische problemen rond de toelating van de locomotieven op het landelijke spoorwegnet door de Inspectie Verkeer & Waterstaat. Deze problemen zijn inmiddels opgelost. Toch kondigt de Museumstoomtram de rit aan onder voorbehoud van mogelijke organisatorische en/of technische problemen die buiten de invloed van de Museumstoomtram liggen.