Burgemeester reikt burgerjaarverslag persoonlijk uit

ingevoerd op 15-7-2005

Op maandag 18 juli zit burgemeester dr. G.O. van Veldhuizen tussen 13.00 uur en 13.45 uur aan de Voorlichtingsbalie van het stadhuis. De bezoekers van het loket krijgen van hem persoonlijk het burgerjaarverslag 2004 uitgereikt. Dit burgerjaarverslag geeft weer hoe de gemeente vorig jaar omsprong met haar belangrijkste klanten, de inwoners van Hoorn.
Het burgerjaarverslag rapporteert onder andere over de kwaliteit van de procedures op het gebied van burgerparticipatie. Hoorn scoort hier goed, net als het jaar ervoor. De gemeente biedt de inwoners allerlei manieren om het beleid te beïnvloeden. Met de stadsvisie bijvoorbeeld, maar ook met de begrotingsmarkt. Die manier van werken biedt raadsleden de gelegenheid met hun stadsgenoten te discussiëren over belangrijke aangelegenheden. Uiteraard laten de inwoners ook van zich horen bij procedures over bouwplannen, verkeer en dergelijke. Dat leidt in veel gevallen tot bijstelling van of aanpassing van plannen. De inwoners die meepraten en meedenken worden ook steeds jonger. Zo is in 2004 een jongerenraad geïnstalleerd als officieel adviesorgaan van het college van burgemeester en wethouders, terwijl nóg jongere inwoners een kindergemeenteraad formeerden en zich ontpopten als ware politici in de dop. Sommige vormen van burgerparticipatie blijven echter nog onbenut. Dat geldt bijvoorbeeld voor het burgerinitiatief (het plaatsen van een onderwerp of voorstel op de agenda van de gemeenteraad) en het raadgevend referendum (de kiezer geeft raad aan de gemeenteraad).
Dienstverlening
Ook rapporteert het burgerjaarverslag over de dienstverlening van de gemeente. Net als in 2003 hebben acht van de tien bezoekers van het stadhuis een goede tot uitstekende algemene indruk van de dienstverlening. De wachttijden liepen terug van 8 naar 5 minuten. Het aantal klachten, waaronder bejegeningsklachten, is in vergelijking tot de vorige verslagperiode fors teruggelopen. De digitale dienstverlening ontwikkelt zich. Met de beantwoording van brieven en de e-mails wil het echter nog niet vlotten: een op de vier wordt te laat beantwoord. Dit moet volgend jaar beter. Zo zijn meer zaken voor verbetering vatbaar. Het burgerjaarverslag hoopt daaraan een bijdrage te leveren.