”Kloof tussen burger en college groter dan ooit”
ingevoerd op 9-8-2009
HOORN - De kloof tussen burger en B&W is wat raadslid De Meij van de gelijknamige fractie betreft groter dan ooit te voren. Dit schrijft hij in een brief aan het College naar aanleiding van het recent verschenen Burgerjaarverslag. In dit verslag meldde de burgemeester van Hoorn al dat de burger nog weinig vertrouwen heeft in de gemeente. De Meij wil weten welke maatregelen het college gaat nemen om de betrokkenheid en het vertrouwen van de bewoners te vergroten.
Lees hier de (enigszins, om technische redenen, ingekorte) brief:
Aan College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 603
1620 AR Hoorn
Betreft: vragen ex art. 43 Burger wil niet meedenken
Hoorn, 7 augustus 2009
Geachte Burgemeester,
Op 17 juli j.l hebben wij van u het burgerjaarverslag 2008 ontvangen. In dit verslag rapporteert u over de burgerparticipatie en de dienstverlening in Hoorn. Het burgerjaarverslag geeft inzicht in hoe wij burgers betrekken bij ons beleid en of onze dienstverlening op peil is. Naar aanleiding van dit burgerjaarverslag hebben wij in het NHD d.d. dinsdag 28 juli met grote kop kunnen lezen. “Burger wil niet meedenken”. Onze fractie ziet deze negatieve grondhouding ook terug in het burgerjaarverslag. Gezien de werkwijze van dit College om vooral niet serieus met de eigen burgers in gesprek te gaan, verbaast ons dit niets. De kloof tussen burger – college is wat onze fractie betreft groter dan ooit te voren.
De vruchten uit het burgerjaarverslag, om in uw woorden te blijven, zijn wat ons betreft zeer zuur. Dit is waarschijnlijk de reden waarom deze niet worden geplukt.
In het burgerjaarverslag wordt de conclusie getrokken dat veel burgers zich niet (meer) betrokken voelen. Vervolgens merkt u op dat de gemeente in steeds ernstiger mate tekort schiet in de communicatie met diezelfde burgers. Wat onze fractie betreft geeft u daarmee direct aan waar het probleem zit. En ondanks het tekort schieten van de communicatie lezen wij in het zelfde burgerjaarverslag, en ik citeer “onze communicatie, tenslotte, waardeerde u in de afgelopen jaren steeds beter”. Het cijfer is zelfs een 6,9. De waardering neemt toe, terwijl de communicatie steeds slechter wordt. U begrijpt dat deze manier van communicatie vragen oproept. Uit het door u genoemde I & O rapport van juni 2008 blijkt dat bewoners wel komen naar bijeenkomsten, maar dat men het idee heeft dat besluiten al genomen zijn en dat inspraak weinig zin meer heeft. Dit zou een college (maar ook een raad) zich moeten aantrekken.
Het thema wat dit college aan deze bestuursperiode heeft gegeven, “de mens centraal” is wat onze fractie betreft dan ook niet de juiste term geweest. Dit college wilde heel duidelijk de rol van bewoners bij hun woon- en leefomgeving vergroten. Er zou meer geld komen voor het vergroten van de leefbaarheid en men wil gaan werken met buurtbudgetten. Het is jammer te moeten constateren dat dit hier weinig tot niets van terecht gekomen is. Daarnaast geeft u aan dat er de afgelopen jaren verschillende instrumenten bijgekomen zijn om invloed uit te oefenen op het gemeentelijke beleid. Als voorbeeld noemt u het middel “beginspraak”. Het zou in Hoorn dan ook niet moeilijk moeten zijn om mee te spreken, zegt u zelf. Ook hierin moeten wij u opnieuw gelijk geven, maar dan moet u de burger gezien het woord “beginspraak” ook echt in positie brengen aan het begin van het proces. Iets wat de afgelopen bestuursperiode onvoldoende is gebeurd. Het zegt ook iets wanneer er zoveel instrumenten bijgekomen zijn waar geen gebruik van wordt gemaakt.
Deze tendens zie je wat onze fractie betreft terug in:
· De terugloop van het aantal insprekers bij gemeenteraad en raadscommissies
· De toename van het aantal klachten
· En de explosieve stijging van het aantal bezwaarschriften en bestreden besluiten
Ook de beantwoording van brieven en e-mails worden niet binnen de gestelde tijd afgedaan. Slechts 56% van de ontvangen brieven wordt tijdig beantwoord. Wij vinden dit percentage gezien het streefpercentage van 90% een kwalijke zaak. Voor het bestuur zijn burgers, soms lastposten die de realisering van het beleid frustreren, die zich niet aan de regels houden en die – als het om aanspraken gaat – de meest onmogelijke eisen stellen, nog daargelaten dat ze om het minste of geringste schadevergoeding claimen. Burgers zien het bestuur vaak als een ongrijpbare moloch, de honderd koppige draak Ladon, die in de weg staat aan de realisering van eigen plannen en zich, wat je ook doet, niet laat verslaan. Het wekt verwachtingen die niet worden nagekomen, hij denkt niet mee, het bestuur is star en boven alles arrogant. Goed voorbeeld doet goed volgen is het motto van onze fractie en als wij willen dat bewoners zich aan afspraken houden, dienen wij het juiste voorbeeld te geven.
Uit het burgerjaarverslag valt verder op te maken dat de digitale dienstverlening in Hoorn ver achterblijft bij de ontwikkelingen om ons heen. Hoorn laat wat onze fractie betreft kansen liggen om burgers te betrekken bij beleid en uitvoering. Veel mensen willen wel meedenken, maar de manier waarop dit nu gebeurt sluit niet aan bij hun verwachtingen. Uit de jaarlijkse monitor blijkt dat de website van Hoorn achter blijft bij de landelijke ontwikkeling. Stonden we in 2007 in de landelijke ranglijst van de gemeenten nog op de 82e plek, in 2008 is de gemeente gedaald naar de 171e plek. Onze fractie wil gerichte stappen zetten om de dienstverlening aan te passen aan deze tijd. Wij denken aan het professionaliseren van het eLoket. Het eLoket dient te worden uitgebreid zodat burgers diensten van de gemeente waarvoor dat mogelijk is 24 uur per dag zelfstandig via internet kunnen afhandelen.
De gemeente Groningen gaat als voorbeeld zelfs populaire websites als hyves en youtube inzetten voor de communicatie met burgers over wijken, gemeentelijke plannen en inspraak. Hoorn kan en mag wat ons betreft hier niet in achterblijven.
..... .....
Ten slotte constateren wij dat het burgerjaarverslag vanaf 2010 niet langer verplicht is. Onze fractie is blij te zien dat u het verslag wil behouden. Wij delen deze mening. Het burgerjaarverslag verstrekt waardevolle informatie over hoe bewoners kijken naar de dienstverlening van de gemeente. Wij verzoeken u dan ook dit burgerjaarverslag inhoudelijk te bespreken in een commissie in september. Vooruitlopend daarop hebben wij de volgende vragen.
1. Welke maatregelen wilt u als college nemen om de betrokkenheid, en het vertrouwen van de bewoners te vergroten;
2. Hoe kan de communicatie met de burger verbeterd worden, en op welk moment gaat het college hiertoe voorstellen aan de raad doen? In de inleiding wordt gewag gemaakt van een digitaal panel en referenda –zijn dit serieuze voorstellen die het college voor ogen heeft?
3. Welke maatregelen gaat u concreet nemen om de digitale dienstverlening in het kader van het E-loket te moderniseren?
4. Kunt u een onderbouwing geven voor de besparingen die u noemt in het burgerjaarverslag (bij de deregulering) en tevens aangeven welk financieel voordeel te verwachten is?
Met vriendelijke groet;
Chris de Meij
Fractie De Meij