PvdA, CDA en VOCH willen proef met 2 uur parkeren

VOCH krijgt eindelijk steun andere fracties

In een oproep aan het College van B&W vragen de fracties van PvdA, CDA en VOCH om een experiment met de mogelijkheid van 2 uur parkeren in de Hoornse binnenstad. De brief lijkt onder meer een reactie op boze geluiden van ondernemers die menen dat de binnenstad steeds onaantrekkelijker wordt. Er is nu ook veel kritiek op de regeling waarbij ook op Koopzondagen betaald parkeren in de binnenstad geldt.

Lees hier de brief van de drie fracties:


Van: fracties PvdA, CDA, en VOCH in de Raad van de gemeente Hoorn
Aan: Burgemeester en Wethouders van Hoorn
Datum: 6 januari 2005
Onderwerp: experiment met maximale parkeertijd in de binnenstad van Hoorn


Geacht college,

In de vorige raadsperiode heeft de raad na een jarenlange discussie besloten dat de binnenstad een autoluw karakter moet krijgen. Onze monumentale bijna 650-jarige binnenstad, die nooit ‘ontworpen’ is om aan automobielen gastvrijheid te verlenen, wordt onleefbaar als aan de enorme toename ervan geen halt wordt toegeroepen.

Eén van de maatregelen die genomen werd is de invoering van het zgn. 1-uur parkeren.
Sindsdien staat deze maatregel ter discussie. De één omarmt deze verkeersmaatregel omdat onder andere het ‘zoekverkeer’ (automobilisten die rondjes rijden om een parkeerplek te vinden) afneemt of omdat er meer dan ooit aan de rand van de stad wordt geparkeerd, een ander meent dat de maatregel economisch fataal is voor menige winkelier. Daarbij houdt (de meerderheid van) de raad vast aan eerder ingenomen standpunten, niet alleen om consistent te zijn - je kunt ten slotte niet elk jaar het parkeerregiem veranderen – maar ook omdat de effecten van een wijziging in de maximale parkeerduur niet te overzien zijn.

Dit neemt echter niet weg dat de discussie over de maximale parkeerduur meerdere keren per jaar opduikt in de raad, een discussie die het imago van Hoorn per saldo niet ten goede komt. Wat is nu een effectieve maximale parkeertijd als je enerzijds het belang inziet van springlevende winkels en anderzijds de leefbaarheid van zowel bewoners als bezoekers je lief is. En is Hoorn ook voor de toerist (nog) aantrekkelijk als de maximale parkeertijd toeneemt? Kortom, wat zijn de effecten?

Gelet op deze argumenten menen de fracties van PvdA, VOCH en CDA dat de tijd rijp is voor een experiment, een experiment dat ons duidelijkheid verschaft over de effecten van een langere maximale parkeertijd dan 1 uur, zonder dat er sprake is van het loslaten van het principe van een autoluwe binnenstad. Daarom stellen wij de raad en uw college voor om gedurende 1 jaar de maximale parkeertijd in het zgn. 1-uur parkeergebied van de binnenstad te verlengen, in die periode op adequate wijze onderzoek (monitoring) te doen, de resultaten van dit experiment aan het einde van die periode te evalueren, waarna we binnen de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving hierover kunnen discussiëren. Vervolgens kunnen we richtinggevende uitspraken doen, die dan worden meegenomen in de discussie die moet leiden tot een geactualiseerd parkeerbeleid.
Dit experiment heeft als doel te kijken wat de effecten zijn op het zoekverkeer, waar er wordt geparkeerd en wat de gevolgen zijn voor het gebruik van de ‘Jeudje-parkeergarage. De resultaten van dit onderzoek zullen dan moeten worden getoetst aan het centrale doel: een autoluwe binnenstad.
Het experiment zou wat ons betreft kunnen inhouden dat de maximale parkeertijd wordt verlengd tot bijvoorbeeld 2 uur.

Wij stellen het op prijs indien uw college in de eerstvolgende vergadering van de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving een eerste reactie kan geven op ons voorstel.
Uw reactie zien wij in die vergadering met grote belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,


E. Wagemaker (PvdA) C. van der Maat (VOCH) J. van der Tuin (CDA)