Maatregelen verkeerscirculatieplan Venenlaankwartier leveren minder sluipverkeer op
ingevoerd op 9-12-2004
De verkeersmaatregelen uit het verkeerscirculatieplan (VCP) Venenlaankwartier hebben geleid tot minder sluipverkeer in de wijk. Dit blijkt uit een evaluatie, die is uitgevoerd door het verkeersadviesbureau Grontmij in opdracht van de gemeente Hoorn.
In samenspraak met het Overleg Leefbaarheid Venenlaankwartier heeft de gemeente in 2001 een verkeerscirculatieplan voor de wijk opgesteld. De nadruk lag op het weren van sluipverkeer door de wijk en het verbeteren van de verkeersveiligheid met een zo goed mogelijke bereikbaarheid voor bewoners. Bij het vaststellen van het plan en de daaraan gekoppelde verkeersmaatregelen is afgesproken om de uitgevoerde maatregelen te evalueren.
Maatregelen
In het kader van het verkeerscirculatieplan Venenlaankwartier zijn de volgende maatregelen uitgevoerd:
• diagonale afsluiting van de kruising Venenlaan - Boelisstraat - Pieter Florisstraat;
• omdraaien van het eenrichtingsverkeer in de Venenlaan tussen de Holenweg en de Frederik Hendrikstraat in westelijke richting;
• omdraaien van het eenrichtingsverkeer van de Schoutenstraat in westelijke richting;
• instellen van het eenrichtingsverkeer en herinrichting van het noordelijk deel van het Julianaplein;
• instellen van eenrichtingsverkeer in de Crabstraat in noordelijke richting.
Vervolgens zijn in aanvulling hierop extra maatregelen uitgevoerd:
• afsluiten van de doorsteek Emmalaan - J.D. Pollstraat;
• realiseren van een kruispuntplateau op de kruising Emmalaan - Sportlaan - Zwarte Pad;
• verbeteren van de doorstroming van de Johan Messchaertstraat - J.D. Pollstraat - Liornestraat.
Evaluatie
Nu alle maatregelen voor het VCP zijn ingevoerd en er een gewenningsperiode is verstreken, is het VCP Venenlaankwartier geëvalueerd. De belangrijkste conclusie is dat de maatregelen uit het VCP hebben geleid tot een sterke daling van het sluipverkeer in het Venenlaankwartier. Verkeerstellingen laten een daling in de verkeersintensiteit zien van 55 tot 80 procent.
De hoeveelheid doorgaand verkeer in het Venenlaankwartier is laag. Gezien deze geringe hoeveelheid en het feit dat aanvullende maatregelen ten koste gaan van de interne bereikbaarheid voor bewoners en bezoeker, is verder terugdringen van het doorgaande verkeer met extra maatregelen niet noodzakelijk. Wel blijkt uit de evaluatie dat in de Schoutenstraat, de Venenlaan en het Julianaplein het eenrichtingsgebod in meer of mindere mate wordt genegeerd. De gemeente acht het echter niet noodzakelijk om aanvullende maatregelen te nemen.
Informatiebijeenkomst
Op donderdag 9 december presenteert de gemeente de evaluatie van het verkeerscirculatieplan Venenlaankwartier tijdens een informatiebijeenkomst voor de wijkbewoners. De presentatie vindt plaats in de kantine van het Atlascollege, locatie OSG, Bontekoestraat 3, en begint om 19.30 uur. De kantine is open vanaf 19.15 uur. De wijkbewoners hebben een uitnodiging voor deze avond ontvangen.