PvdA: ”Actief beleid tegen verwaarloosde gebouwen”

ingevoerd op 5-10-2004

De PvdA-fractie vraagt het college om zo spoedig mogelijk te starten met het actief aanpakken van verwaarloosde gebouwen en indien mogelijk lege plekken. Voor verwaarloosde woningen en gebouwen vraagt de fractie het college om eigenaren aan te schrijven en voor het geval zij niet mee willen werken, uiteindelijk over te gaan tot bestuursdwang.

Hier leest u de brief aan het College:

Hoorn, 27 september 2004

Betreft: Initiatiefvoorstel Actief Aanschrijven Hoorn

Geacht college, geacht presidium,

Op verschillende momenten en in verschillende bijeenkomsten heeft de Partij van de Arbeid Hoorn haar ongenoegen uitgesproken over het ontbreken van een actief aanschrijvingsbeleid in onze stad. In de laatste vergadering van de Commissie Bestuur en Middelen vroegen wij nogmaals aandacht van het college daarvoor, waarbij wij steun vonden bij alle politieke partijen. In aansluiting hierop doen wij u hierbij ons Initiatiefvoorstel Actief Aanschrijven Hoorn toekomen.

Aanleiding
De gemeente Hoorn is al jarenlang actief bezig om de kwaliteit van woon- en leefomgeving te verbeteren. Jaarlijks worden daaraan miljoenen euro’s uitgegeven. Uitgangspunt voor het beleid zijn nota’s als Kwaliteitsplan Binnenstad, Hoorn Kern Gezond en de Welstandsnota. Elk nieuwbouwplan moet voldoen aan redelijke eisen van welstand. Ondanks die miljoeneninvesteringen in vooral de binnenstad laten sommige burgers hun eigendom verwaarlozen of blijven stukken grond braak liggen. Lelijke gaten in het schitterende gebit van onze onovertroffen historische binnenstad. We wijzen op de achterkanten van de winkels aan het Achterom en het Nieuwe Noord -die aan het Achterom en het Nieuwe Noord uiteraard voorkant zijn-, het monumentale bouwvallige pand De Zon, de situatie op het Nieuwe Noord achter V&D, het half afgebroken monument naast de Beiaard op het Kerkplein, de lelijke gevel van de Aldi aan de Kleine Noord, en braakliggende stukken grond aan de Italiaanse Zeedijk en de Nieuwendam. En, vers in het geheugen: de inmiddels gesloopte ruïne van de bioscoop aan de Roode Steen, waar de herbouw nog steeds niet is gestart. Er zijn ongetwijfeld meer voorbeelden, maar hiermee is voldoende duidelijk wat ons een doorn in het oog is. Zolang er geen direct gevaar voor de omgeving was, waren de mogelijkheden voor de overheid om in te grijpen beperkt. Door de verwaarlozing wordt niet het optimale resultaat van de inspanningen van veel bewoners van de binnenstad en de gemeente bereikt. En iedereen weet dat een verloederde omgeving uitnodigt tot wangedrag en bijdraagt aan gevoelens van onveiligheid. De Partij van de Arbeid wil daarom overgaan tot een actief aanschrijvingsbeleid.

Wettelijke mogelijkheden
Afdeling 1, van Hoofdstuk III, van de Woningwet (2003), regelt onder paragraaf Bijzondere maatregelen de taak van burgemeester en wethouders voor het toezicht op bouwwerken, open erven en terreinen. In Afdeling 2, Aanschrijving tot het treffen van voorzieningen en tot het aanbrengen van verbeteringen, wordt aangegeven in welke gevallen het college gebruik kan of moet maken van het aanschrijvingsinstrument. De Woningwet regelt in de bijbehorende artikelen zaken vooral vanuit het oogpunt van veiligheid, gezondheid, energiezuinigheid en milieu.

Artikel 19 van de Woningwet zegt evenwel dat burgemeester en wethouders eigenaren van bouwwerken die in ernstige mate in strijd zijn met redelijke eisen van welstand, te beoordelen naar de criteria in de Welstandsnota, kunnen aanschrijven tot het treffen van door het college aan te geven voorzieningen binnen een door het college te bepalen termijn. Bekend is dat er in het verleden een hoge drempel was voor toepassing van dit artikel onder vigeur van de oude Woningwet. Het probleem waren de toetsingscriteria. Maar in de nieuwe Woningwet 2003 is de link naar de criteria in de Welstandsnota die elke gemeente voor het midden van dit jaar vastgesteld had moeten hebben, gelegd. Die Welstandsnota hebben wij als raad kort voor de zomer van dit jaar vastgesteld. Vandaar dat wij veronderstellen dat dit artikel nu met meer kans van slagen ingezet kan worden om ongewenste aantastingen van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving, waar het gaat om gebouwen, in onze stad tegen te gaan.

Gelijke monniken, gelijke kappen
Begin dit jaar heeft de gemeenteraad met veel waardering de Handhavingsnota Bouw- en Woningtoezicht ‘Gelijke monniken, gelijke kappen’ vastgesteld, nadat versterking van toezicht en handhaving als éen van de prioriteiten in het Collegeprogramma 2002-2006 was opgenomen. Met ingang van 2003 werd éen en ander al financieel en formatief geregeld. De formatie van de afdeling Bouw- en Wonintoezicht werd met twee plaatsen uitgebreid.

In de Handhavingsnota wordt aangegeven hoe men op een aantal punten van de Woningwet het toezicht en de handhaving strakker en meer gecoördineerd wil oppakken. De insteek daarvoor was vooral de schrik van Enschede en Volendam en hoewel niet genoemd, ook die als gevolg van de toneeltoren van onze schouwburg, waarbij geen sprake was van falen van het bouwtoezicht.

Over het stelselmatig toezicht ‘op het bevorderen van een goede kwaliteit van de staat van woningen en andere bouwwerken’ wordt opgemerkt dat de gemeente deze taak passief invult. Op basis van signalen of klachten van derden wordt opgetreden. Volgens het raadsvoorstel is het tot nu toe niet nodig geweest handhavend op te treden. Wel wordt gesteld dat het wenselijk is om inzicht te verkrijgen ‘of een passieve rol toereikend is om de kwaliteit naar de staat van woningen en andere bouwwerken te handhaven.’ Op basis van het Kwaliteitsplan Binnenstad heeft het toezicht zich beperkt tot het naleven van de welstandseisen en aandacht voor gevelreclames en rolluiken in de winkelstraten.

Naar een actief aanschrijvingsbeleid
Naar aanleiding van de Handhavingsnota kan de raad het college vragen of hij inmiddels een oordeel heeft over de toereikendheid van de passieve rol met betrekking tot de kwaliteit van de gebouwen en ‘het verzorgde gevelbeeld’ in de binnenstad. Wij willen daar niet op wachten. Ons oordeel is dat het passieve beleid moet worden ingeruild voor een actief beleid, ook al constateert het college in de Handhavingsnota dat ‘slechts enkele panden op negatieve wijze in het oog springen’. Hiervoor is capaciteit bij Bouwtoezicht beschikbaar gesteld (zie hoofdstuk 6 van de Handhavingsnota).

Wij vragen het college om zo spoedig mogelijk met toepassing van artikel 19 van de Woningwet 2003 en met als achtergrond de Welstandsnota van mei 2004 en de eigen Handhavingsnota van januari 2004, te starten met het actief aanpakken van verwaarloosde gebouwen en indien mogelijk lege plekken. Voor verwaarloosde woningen en gebouwen vragen wij het college om onder toepassing van artikel 19 actief aan te schrijven en voor het geval eigenaren niet mee willen werken, uiteindelijk over te gaan tot uitvoering van gemeentewege op kosten van de eigenaar, dus onder toepassing van bestuursdwang.

Hoogachtend,

namens de Partij van de Arbeid Hoorn,

Egbert Ottens en Ed Wagemaker

Reacties
Reactie: (ouali)
19-9-2009, 00:47
hello.een vraag over verwaarloosde woningen.een belasting voor verwaarloosde woningen is dat 2.maal of voor een van de partener.welke artikel staat dat.goetjes.