Burgemeester niet tevreden over betrokkenheid inwoners Hoorn

Inwoners Hoorn: gemeente luistert te weinig

Inwoners van Hoorn hebben volgens burgemeester Van Veldhuizen goede mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het beleid van de gemeente. Dat gebeurt ook. In 2008  is het aantal informatie- en inspraakbijeenkomsten toegenomen. Beginspraak blijkt een groeiend middel om burgers te betrekken bij gemeentelijk beleid. Toch hebben inwoners van Hoorn het gevoel dat de gemeente te weinig luistert. Ook de afhandeling van brieven en e-mails blijft een aandachtspunt voor de gemeente. Dit zijn enkele conclusies die vermeld staan in het burgerjaarverslag 2008 van burgemeester dr. G.O. van Veldhuizen.

In artikel 170 van de Gemeentewet is bepaald dat de burgemeester een burgerjaarverslag uitbrengt waarin hij rapporteert over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie. In het burgerjaarverslag 2008 blikt de burgemeester terug op de afgelopen zeven jaar dat er een burgerjaarverslag is uitgegeven. Wat is verbeterd op het gebied van burgerparticipatie en dienstverlening en hoe was de stand in 2008?

Burgerparticipatie
In de afgelopen jaren zijn er verschillende instrumenten bijgekomen om invloed uit te oefenen op het gemeentelijke beleid. Beginspraak, het burgerinitiatief, inspreken bij raad en commissie, het wijkgerichte werken met de buurtteams, vip-bijeenkomsten bij de raad, de ontvangsten van nieuwe inwoners en het samen nadenken over de stadsvisie zijn hier voorbeelden van. De inwoners maken gebruik van deze instrumenten en weten ze te waarderen. Niettemin heeft driekwart van de mensen het afgelopen jaar aangegeven geen behoefte te hebben aan het meedenken over gemeentelijk beleid. ‘Ik geloof niet dat we die afzijdigheid samen oplossen door enkel de vertegenwoordigende democratie. Directe betrokkenheid van de inwoners is belangrijk. Daarom moeten we ons nieuwe digitale burgerpanel regelmatig inzetten’, aldus burgemeester Van Veldhuizen.

Dienstverlening
De gemeente is in de afgelopen zeven jaar op steeds meer manieren te bereiken. Mensen gebruiken steeds vaker het internet, pakken minder vaak de telefoon en komen minder vaak aan de balie in het stadhuis. De gemeente gaat zelf vaker naar haar inwoners toe. Inwoners op hun beurt waarderen de gemeentelijke communicatie steeds beter. In samenspraak met haar inwoners heeft de gemeente de regelgeving terug gedrongen. De resultaten daarvan komen volgend jaar in het burgerjaarverslag.

Inzage
Het burgerjaarverslag wordt besproken tijdens de raadscommissievergadering van 25 augustus 2009. Het burgerjaarverslag is verkrijgbaar bij de balie Voorlichting in het stadhuis, Nieuwe Steen 1. Daarnaast is het burgerjaarverslag ook online in te zien.

Reacties
Reactie: (Gerard)
3-8-2009, 12:24
@Jan: herbenoemd door een partijgenoot? De burgemeester is van D66. Er zit 1 D66-raadslid in de raad. Omdat nou herbenoemd door een partijgenoot te noemen... De raad heeft hem unaniem voorgedragen voor herbenoeming. En de minister en staatssecretaris van BiZa zijn van respectievelijk PvdA en CDA.

Reactie: (bandje)
1-8-2009, 19:15
Doet net alsof hij zelf zon betrokken gevoel heeft met de burgers,

Reactie: (Jan)
30-7-2009, 16:13
Grappig net herbenoemd door een partijgenoot en nu al praatjes over de bewoners ipv de hand in eigen boezem te steken, het gemeentelijk apparaat is veeeel te duur veeel te log en veeel te groot om goed te kunnen functioneren, de afdelingen zijn allemaal concurerende bedrijfjes met vele eigenbelangen die gedient worden, er is helemaal geen inspraak maar meespraak waar de politiek of de anmbtenarij toch hun zin doordrijven, door de gemeente betaalde tevredenheidsonderzoekjes die altijd positief uitvallen hechten de inwoners echt geen waarde aan hoor die kijken daar dwars doorheen, ik weet ook wel waarom de burgemeester door de landelijke partijen naar voren worden geschoven ipv gekozen door de inwoners anders krijg je straks nog burgemeesters die het echt goed met de stad voorhebben ipv het navolgen van het in den haag gestelde beleid, welterusten !

Reactie: (Gerard)
30-7-2009, 10:12
@ F. Stortelder: Okee, dan snap ik wat je bedoelt. Het beantwoorden van brieven vind ik zelf niet zo zeer communicatie, zeker niet zoals dat in Hoorn gebeurt. Dat is gewoon eenrichtingsverkeer vanuit het ambtelijk apparaat naar de burger toe. Vaak wordt er niet eens goed ingegaan op de inhoud van een brief; blijkbaar worden die niet goed gelezen.
Dat vind ik echt kenmerkend voor Hoorn: het ambtelijk apparaat probeert koste wat kost de eigen zin door te drukken, negeert wat de raad wil, en het college stuurt ook niet op wat de raad wil, maar klakkeloos op wat de ambtenaren aangeven. Visie is er niet, en de raad en de inwoners worden vaak genegeerd. Niet dat iedereen altijd zijn zin kan krijgen (soms is het algemeen belang zwaarwegender) maar op veel punten kun je de inwoners wel actief betrekken. Als ik zie hoeveel buurten heringericht worden waarbij bomen gekapt omdat de ambtenaren alles er weer gloednieuw uit willen laten zien (zonder "vervelende" boomwortels e.d.), terwijl de buurtbewoners daar noet om vragen en liever de bomen behouden, dat is tenenkrommend. Vooral omdat vaak mooie grote bomen verdwijnen en er sprieten (linden e.d.) voor terugkomen. Nu willen ze in de Grote Waal de naaldbomen en andere grote bomen kappen omdat die er niet horen"... Larie, die buurt is mooi groen, en dat moet zo blijven, inclusief de mooie naaldbomen.

Reactie: (f.stortelder)
28-7-2009, 23:42
Gerard: de burgemeester constateert dat in toenemende mate brieven en e-mails van burgers niet of te laat worden beantwoord. Dat heet toch gewoon communicatie? Communicatie is ook wat burgers bij herhaling te horen krijgen op informatieavonden of als ze wat gedaan willen krijgen: geachte burger, wij kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Daarmee verschaft de bestuurder zich een vrijbrief om zijn of haar eigen zin door te drijven. Voor die conclusie hoef je, dunkt mij, niet eens een zeergeleerde doctor te zijn.

Reactie: (gerard)
28-7-2009, 16:45
@ F. Stortelder: waar staat dat de burgemeester vindt dat de communicatie steeds ernstiger tekort schiet? Ik zie wel de tekst:
"Inwoners op hun beurt waarderen de gemeentelijke communicatie steeds beter." en ook "Toch hebben inwoners van Hoorn het gevoel dat de gemeente te weinig luistert."
Dat is dus niet wat de burgemeester vindt. Bovendien is er een verschil tussen communicatie en wat de inwoners "luisteren naar" noemen.

Vaak wordt er gesteld dat de gemeente niet luistert als men zijn zin niet krijgt. Maar niet iedereen kan zijn zin krijgen, simpelweg omdat niet alle inwoners hetzelfde willen.

Reactie: (jojo)
28-7-2009, 14:31
de gemeente ambtenaren beslissen zelf erg veel zonder overleg met bewoners ze doen maar en gooien erg veel geld over de balk
soms is het raadzaam om bewoners te betrekken bij besluiten die genomen worden omdat er meestal ook meerdere opties zijn die de wijkbeheerders kunnen beamen de laatst genoemde weten soms ook niets van de plannen die de gemeente maakt.

Reactie: (f.stortelder)
28-7-2009, 13:15
In het burgerjaarverslag constateert de zeergeleerde (dr!!)burgemeester dat veel burgers zich niet (meer) betrokken voelen bij het bestuur van de stad. Vervolgens merkt hij op dat de gemeente in steeds ernstiger mate tekort schiet in de communicatie met diezelfde burgers. Je hoeft niet zeergeleerd te zijn om uit te vinden dat het een met het ander te maken heeft.

Reactie: (NOZEM)
28-7-2009, 10:00
Ik denk de gemeente van zeer goede wil is.Ik bedoel hier het ambtenarenapparaat!!Helaas heeft de politiek, waar niet al te veel wijsheid aanwezig is, meestal het laatste woord!