De Lijdensweek en Fellini centraal bij het Filmhuis
ingevoerd op 4-4-2004
De week voor Pasen staat in het teken van de Nederlandse documentaire Het Lenteoffer. De documentaire geeft een beeld van de Spaanse Lijdensweek “Semana Santa”. Op 8 april zal ds. Rudolf Kooiman een korte inleiding verzorgen over de Lijdensweek, het achterliggende thema van deze film. Naast deze documentaire Otto e mezzo van Fellini over het maken van een film. Op 31 oktober 2003 was het tien jaar geleden dat Federico Fellini overleed. Het Filmmuseum heeft daarom Otto e mezzo opnieuw in roulatie gebracht. Op zondag 11 april heeft het Filmhuis Hoorn Tom & Thomas op het programma staan. Deze Nederlandse kinderfilm van Esmé Lammers (van Lang leve de Koningin), is geschikt voor kinderen vanaf zes jaar.
Ofrenda de Primavera, Jacqueline van Vlugt en Gregor Meerman, 1998
Wij kennen de week voor Pasen als de Lijdensweek. In Spanje heet het de ‘Semana Santa’. In deze week staat het herdenken van het lijden van Christus centraal. Van Vlugt en Meerman laten in hun niet eerder bij ons vertoonde documentaire zien dat het er in het Málaga wel heel bijzonder aan toe gaat. Spanje is vertrouwd met eeuwenoude broederschappen. Die van Málaga dateert van 1487, opgericht toen de Moren de stad in hun greep kregen. Elk jaar lopen rond de veertig leden van deze broederschap, de Cofradías, vele kilometers door de smalle straatjes van de binnenstad en torsen zware beelden en beeltenissen van Jezus en de Maagd Maria met zich mee. Tienduizenden volgen de processie. Is de massa door hysterie bevangen? Hoogtepunt is de jaarlijkse vrijlating van een gevangene op voorspraak van de broeders. Deze traditie is terug te voeren op het privilege dat de broeders in 1759 kregen van Charles III. Koning Juan Carlos heeft dit merkwaardi! ge recht in 1976 nog eens bevestigd. De drie kandidaten die uiteindelijk voor vrijlating in aanmerking komen spelen een centrale rol in de film. De film is vanuit hun perspectief opgenomen.
Otto e mezzo, Federico Fellini, 1963
Zeven speelfilms en een aantal korte producties had Fellini op zijn naam staan toen hij aan nummer ‘8 ½’ begon. De verwachtingen waren hooggespannen na het overweldigende succes van LA DOLCE VITA (1960). De met een writer’s block worstelende Fellini besloot zijn identiteit als filmmaker te onderzoeken en maakte een ‘film over film’, waarin Fellini’s alter ego Marcello Mastroianni de rol vertolkt van de artistiek geblokkeerde regisseur Guido Anselmi.
OTTO E MEZZO wordt over het algemeen als toppunt van Fellini’s filmische fantasie gezien. Hij maakte gebruik van overdadige decors, uitbundige kostuums en bijzondere personages. Ook de muziek - verzorgd door Nino Tota - speelde een belangrijke rol.
Tom & Thomas, Esmé Lammers, 2002
Thomas is een jongetje van 9 dat, na het overlijden van zijn adoptiemoeder, eenzaam en angstig wordt. Het liefst droomt hij weg, weg naar zijn denkbeeldige vriendje Tom. Thomas’ vader probeert hem uit die droom te helpen omdat de realiteit van alledag al hard genoeg is. Elders op de wereld, in een Londens weeshuis, woont Tom. Hij voelt zich niet gelukkig in het tehuis, krijgt slaag en droomt het liefste weg, weg naar .. hè? Naar zijn denkbeeldige vriendje Thomas, inderdaad.Deze film vertelt het poëtische verhaal van twee jongetjes die voelen dat er een geestverwant is in moeilijke tijden, iemand die ze niet kennen maar die er wel altijd voor ze is. Het kan natuurlijk niet uitblijven dat de twee elkaar ontmoeten.
Filmhuis Hoorn vertoont de films in de Mariakapel in de Korte Achterstraat 2a (achter de HEMA). Entree: 6.00, CJP pas, 65+ en donateurs 4.50 Dinsdagmiddagvoorstelling 4.50 Kindervoorstellingen: kinderen 3.00, volwassenen tijdens de kindervoorstellingen: 4.00 Reserveren via telefoonnummer: 0229-210048. Voor meer informatie: www.filmhuishoorn.nl.